Klar, parat… Forberedelse af workshop

For at finde ud af udformningen af vores app, og hvilke funktioner den præcis skal have, er vi ved at planlægge en workshop. Denne skal ske tirsdag den 7. april. Vi har dertil brugt den sidste uge på at gøre klar til den, og har udarbejdet en plan for dagen. Under workshoppen vil Simon være den, som taler gæsterne igennem workshoppen. Mie vil stå klar til at hjælpe, og hjælpe de gæster, som måtte have brug for det. Johan og Marianne vil tage noter og billeder, og vil generelt dokumentere workshoppen. Vi sigter efter at have maksimum 12 deltagere. Programmet er som følger:

  • Hvad får de i forvejen af notifikationer? “brainstorm” på post-its
    • Saml sammen, lad dem diskutere hver af dem, hvor de skriver gode og dårlige aspekter ned på a3 ark.
    • Lad dem opdele notifikationerne i gode/dårlige efter deres diskussion
    • Hvad er en god notifikation? Hvad er en dårlig?
  • Inspiration card-ish idégenerering – find på alle de notifikationer de kan, både gode og dårlige idéer. Alt er muligt, og alt kan bruges. (kort med informationer og teknologier/sensorer i mobiltelefonen)
    • Sorter – hvilke er rent faktisk brugbare? Hvilke kunne de tænke sig at modtage?
  • Vi afholder et lille oplæg omkring kontrol i apps/software, og lader dem derefter reflektere over emnet i en 5 minutters tankestrøm. Vi samler op på hovedpointerne til sidst. (evt kobles sammen med opgaven omkring netværk)
  • Et stykke papir/pap, hvor workshopdeltagerne aktivt skal flytte små “brikker” over på papiret/pappet bestående bl.a. af henholdsvis “dit fulde cpr-nummer” “fødselsår” “dit fulde navn” “din e-mail” “din adresse” “din nuværende lokation” osv. På denne måde forstærkes følelsen af at de giver noget af sig selv, da de aktivt skal flytte tingene over på papiret/pappet.
  • ‘Speed dating’ hvor de har 5 minutters samtaler – alle skal nå at tale med alle
    • Hemmelige opgaver (ét eller flere keywords omkring emner, de kan tale ud fra; vejret, sporten, nyhederne, )
    • Efter hver samtale har de tid til at notere ned, hvordan samtalen forløb; hvad gik godt, hvad gik ikke så godt. Hvordan startede samtalen? Hvad talte i om?
    • Var det svært at starte samtalerne? Hvad manglede de for at kunne gøre dem bedre? Hjalp opgaverne med, eller stoppede dem fra, at føre samtalerne?
  • De går sammen to og to/måske tre, og prøver at lave en liste over gode måder at starte en samtale på.
  • Spørgsmål: Har I apps som tracker jer i hverdagen?
    • Hvad fungerer godt/dårligt i disse?
    • Hvad gør appen for jer?
    • Hvad gør I selv?
    • Hvad betyder det for jer, hvis I selv skal indtaste?
    • Hvad betyder det for jer, hvis appen gør det?
  • Vi præsenterer billeder for dem af forskellige designs (mere eller mindre legende), nummererede så de er nemme at adskille. De får så en serie spørgsmål, hvor de skal udvælge blandt kortene. Derefter uddybes med en videre diskussion -> hvad fungerer/fungerer ikke?
    • Hvilke af disse er barnlige?
    • Hvilke af disse er formelle?
    • Hvilke appellerer til mænd?
    • Til kvinder?
    • Hvilke er kedelige?
    • Hvilke er spændende/sjove?
    • Professionelle?
  • Sprog – vise forskellige sætninger hvor budskabet er det samme.
    • (Hvad vil passe til målgruppen? Til appen? Seriøsitet?)
    • Hvilke sætninger tiltaler deltagerne? Hvorfor?
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s