Experience prototype

For at teste om vores idé holdt vand, lavede vi en low-fidelity prototype i pap og papir, så folk kunne ‘prøve app’en.’ Vi viste denne både til nogen i vores egen alder, men tog den også med til et bofællesskab, hvor primært 55-70 årige afprøvede den.

Mix

Vi fik generelt god, positiv respons, men der var dog aspekter vi videre burde ændre eller tænke over. Følgende er de kritikpunkter, hvor vi muligvis skal foretage ændringer:

  • Man skal selv bestemme hvornår app’en skal frem!: Der er ikke efterspørgsel på notifikationer, som husker én på at have samtaler. Dog kan det dog stadig være fint, at få en notifikationer hvis man har startet en samtale, men ikke har afsluttet den efter en længere periode.
  • Vejledning: Flere efterspurgte, at man havde brug for at få at vide, hvordan app’en skulle bruges, og hvad man kunne og skulle gøre. Ved at bruge det mere legende interface som vi gør, mister vi også affordance i app’en, og vi bliver derfor nødt til at gøre op for det.
  • Bibliotek: Der må gerne være et sted, hvor man har samling på de tips man har fået, som man kan bruge til at forberede sig i de ikke-spontane øjeblikke.
    • Egne refleksioner: Man skal måske kunne skrive i samtale-vurderingerne, hvilke emner og udfordringer man brugte i samtalen.
  • Fest-tilstand: I stedet for det meget ungdommelige “party” begreb, bør vi bruge noget mere neutralt, såsom “fest.”
  • En kontrast: Ligesom vi viser, at man er i fest-tilstand, skal der også være noget som viser, at man ikke er.
  • Det er farligt at hoppe ud: Der var en lille bekymring om, at det føltes farligt at springe ud fra flyet.
  • “Hvis du tør”: spil på frygten ved spring ud knappen.
  • For meget in-app?: Én viste bekymring for, at vurderings-siden med passagererne ville gøre, at man brugte for lang tid i app’en.
  • Favoritter: Når nu vi vil have et begrænset antal pladser på flyet, blev det efterspurgt, at man skulle kunne gemme sine favoritter.
  • Bedre ikoner: Ikonerne på skyerne dækkede ikke deres rolle godt nok – mest den lysende pære.
  • Fokus på overordnede emner: Giv forslag til hvad man kan tale om, i stedet for at diktere det. “Spørg evt. om” i stedet for “spørg om.”
  • Opsummering af udfordringer og emne: Når man har trykket på alle tre skyer, skal man have en opsummering før man går videre – ellers kan man let komme til at glemme én af dem.
  • Nu vil app’en lukke: Når vi lukker app’en, er det vigtigt hurtigt at fortælle brugeren, at den vil lukke ned. Dette skal ske som noget af det første i dette led.
  • Animationer: Forskellige komiske animationer når det går dårligt, så man ikke bliver slået ud af det.
  • Bedre vurdering: Når man har haft en samtale, og den gik godt, skal man gerne kunne give en grad af, hvordan det gik, samt indskrive mindre informationer som køn, navn og evt. en lille, fri husketekst. Det skal dog stadig holdes kortfattet.
  • Refleksion: Der blev efterspurgt, at app’en skulle opfordre til refleksion over samtalen – altså ikke at man skulle skrive mere ned, men at den bad en om at tænke over, hvad der gik godt, og hvorfor.

Disse punkter har også fået os til at genvurdere hvilke sensorere vi kan bruge, og hvordan vi kan bruge dem.

  • Lyd: I forbindelse med videreudvikling af vores app undersøgte vi hvilke teknologier der kunne være relevante at bruge. Vi kom som tidligere nævnt frem til at vi gerne ville have en lydløs applikation men stadig gøre bruge af den omkringværende lyd fra rummet/stedet for at situationsbestemme og vide om brugeren var i offentligheden – for så at give ham en notifikation om at han kunne starte en samtale. Ved besøget på bofællesskabet blev det dog klart at brugeren den ene dag ønsker at tale med andre i offentligheden og andre gange bare ønske at være for sig selv. Det betyder at denne del af app’en vil fjerne noget af den frihed som brugeren efterspørger og derfor vælger vi at skippe den.
  • Accelerometer: Tanken om brugen accelerometeret er i den forbindelse heller ikke længere aktuel, da brugeren ikke ønsker at få pålagt hvornår de skal udfordres til at tale med andre mennesker  – de vil med andre ord helt selv bestemme, da det afhænger meget af situationen, humøret osv.
  • GPS: Selvom brugeren ikke ønsker at få pålagt notifikationer så kan vi dog stadig gøre brug af lokationen/GPS til at give brugeren udfordringer og råd i relation til deres placering. Det vil sige at hvis brugeren befinder sig på banegården så vil udfordringerne samt emnerne kunne kunne tilpasse sig i en hvis grad.
    Lokation, hvor er man?  fx. banegård, bar, hjemme, supermarked osv. → variation af benspænd.

Vores videre plan er nu at foretage vores ændringer på de forskellige skærme, så vi ved præcis hvordan de fungerer, og hvad der skal kunne ske – altså bearbejde vores testeres kritikpunkter. Hertil skal vi så have digitaliseret grafikken; tegnet og animeret den, og selvfølgelig også have programmeret app’en. Sideløbende vil vi begynde at outline hele vores proces, så vi kan skabe et overblik over den.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s